ثبت مشاور

جزئیات جایگزین مناسب برای سیستم عاملهای کامپیوتر

تاریخ : 1396.04.19
نویسنده : It Newspaper
نظرات : 0

اخبار آی تی : سیستم عامل موبایل اپل نیز هنوز موفق نشده است تا جایگزین مناسبی برای سیستم عامل های لپ تاپ های سنتی باشد. اما iOS 11 دارای ویژگی های خاص مربوط به آیپد است که می تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد.

 

مک بوک

 

آیپد ممکن است جایگزین مناسبی برای مک بوک باشد اما یک مک بوک هرگز نمی تواند به خوبی آیپد باشد.

Ben Gilbert، نویسنده Business Insider اخیرا طی آخرین اظهارنظر خود آیپد پرو را جایگزین مک بوک نامید. او به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از امکانات و قابلیت های که iOS 11 در آیپد به وجود آورده است، روند رو به رشدی را نشان می دهد. به طوری که شما می توانید در زمان کار با آن احساس کنید که در حال کار با کامپیوترهای معمولی خود هستید.

با این وجود، کارهایی مانند، امکان استفاده از چند اپلیکیشن به طور همزمان، داشتن یک داک، باز کردن انواع فایل ها و ویژگی drag & drop (کشیدن و رها کردن) سال های طولانی است که جز قابلیت های اصلی سیستم عامل های دسکتاپ محسوب می شوند. اما iOS 11 هنوز به چنین جایگاهی نرسیده است.

از طرفی اگر آیپد بخواهد به دستگاهی برای انجام کارهای سنگین و تخصصی تبدیل شود از لحاظ امکانات از لپ تاپ های هم رده خود بسیار برتر خواهد بود. این مسئله نیز به این دلیل است که برخی از مزایای ذاتی که آیپد و iOS از آن سود می برند در سیستم عامل مک و کامپیوترهای مک وجود ندارد.

از جمله این مزایا می توان به قیمت، قابل حمل بودن آیپد و  هم چنین لمسی بودن صفحه نمایش آن اشاره کرد. برای مثال ویژگی drag & drop را در نظر بگیرید: این ویژگی در آیپد از پتانسیل بالایی برخوردار است. به طوری که حتی می تواند از آنچه که در سیستم عامل مک وجود دارد، بهتر عمل کند.

زمانی که شما در سیستم عامل مک (حتی ویندوز) یک یا چند آیتم را انتخاب می کنید، می توانید آن را به هر سمتی بکشید. اما تا زمانی که تمام فایل های انتخاب شده را در مکان مورد نظر رها نکنید، نمی توانید کار دیگری انجام دهید.

اما قضیه در iOS 11 متفاوت است. در iOS 11 انتخاب یک آیتم جلوی ارتباط و تعامل شما با سایر بخش های سیستم را نمی گیرد. همان طور که Paul Miller در نشریه The Verge اعلام کرد: این تابع API اپل بود که توانست به خوبی ویژگی کشیدن و رها کردن iOS را یک گام به جلو ببرد.

او هم چنین از شرکت Adobe سخن گفت که سه اپلیکیشن بهینه سازی شده برای iOS 11 عرضه کرده است که به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. Miller در این باره می گوید:

معرفی کننده این محصولات شرکت Adobe طی همایشی عملکرد این سه اپلیکیشن را به خوبی نشان داد. او چند نمونه رنگ و یک قلم‌مو را از اپلیکیشن Capture انتخاب کرد و آن ها را در Photoshop Sketch قرار داد. او تمام این کارها را تنها در یک حرکت drag & drop انجام داد. سپس این شخص چندین لایه را از Sketch انتخاب کرده و آن را در اپلیکیشن Photoshop Mix وارد نمود.

این تنها یک مثال بود اما به خوبی نشان می دهد که توسعه خوب یک سیستم عامل می تواند تا چه اندازه یک پلتفرم را تواناتر و کارامدتر سازد.

بد نیست بدانید که iOS با داشتن بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن و بیش از ۱۳۰ میلیار مرتبه دانلود این اپلیکیشن ها موفق ترین پلتفرم حال حاضر دنیا محسوب می شود.

رقم عجیب تر مبلغ ۷۰ میلیارد دلار است که تاکنون به توسعه دهندگان این اپلیکیشن ها پرداخت شده است. این رقم بسیار بالایی است. حتی بالاتر از مبلغی که از فروش اپلیکیشن ها توسط Mac App Store بدست آمده است. به نظر نمی رسد که به زودی شاهد تغییر خاصی در اختلاف میان فروش اپلیکیشن های iOS و مک باشیم.

محبوبیت و حجم انبوه اپلیکیشن هایی که در اپ استور به چشم می خورد بدان معنا است که جامعه توسعه دهندگان و برنامه نویسان بیشتر تمرکز خود را بر روی اپلیکیشن های iOS معطوف کرده اند تا اپلیکیشن های سیستم عامل مک. شرکت اپل نیز بیشتر توجه خود را بر روی پلتفرم موبایل قرار داده است زیرا تعداد دستگاه های آیفون و آیپد موجود در میان کاربران بسیار بیشتر از کامپیوترهای مک می باشد.

به عنوان مثال واقعیت افزوده را در نظر بگیرید: اپل اخیرا فریم‌ورک ARKit را برای توسعه دهندگان عرضه کرد که به آن ها اجازه می دهد تا اپلیکیشن هایی بر پایه واقعیت افزوده بسازند که این اپلیکیشن ها از دوربین های دستگاه های iOS استفاده می کنند. آیفون نهایت استفاده را از این فناوری می برد. البته آیپد نیز به یک دوربین بسیار عالی مجهز است. به طوری که کاربران این تبلت هم می توانند از تمام تحولاتی که در فناوری AR اتفاق می افتد و برای iOS عرضه می شود، استفاده کنند.

آپید دارای یک سخت افزار درجه یک است اما هنوز به چیزی های بیشتری نیاز دارد.

آپید تنها از دوربین های باکیفیت بهره مند نیست. هر دو مدل آیپد پرو شامل بلندگوهای استریو، آخرین نسل نمایشگر رتینا، یک اسکنر اثرانگشت، یک باتری قوی (که دارای طول عمری بیشتر از طول عمر بسیاری از باتری های لپ تاپ است) و غیره می شوند.

هم چنین این آپیدها بسیار قدرتمند نیز هستند: در آن ها از تراشه سفارشی A10X اپل استفاده شده است که می تواند پا به پای جدیدترین نمونه از پردازنده های Core i5 اینتل پیش برود . حتی آن را شکست دهد.

علاوه براین تمام این قطعات سخت افزاری در داخل یک قاب بدون فن قرار دارند که وزن آن تنها به ۴۰۰ گرم می رسد. (حداقل مدل ۱۰٫۵ اینچی آن چنین وزنی دارد.) این می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که به طور مدام و در تمام طول روز لپ تاپشان را با خود حمل می کنند.

کمبودهایی که در آپید احساس می شود، چیزهایی است که یک کاربر برای انجام کار در طولانی مدت و مدیریت کارهای پیچیده تر به آن ها احتیاج دارد. مانند پورت های اضافی (از جمله USB-C)، داشتن یک کاور به همراه کیبورد که بتواند قابلیت حمل آن را آسان تر کرده و به عنوان یک پایه نیز عمل کند (همانند سرفیس پرو مایکروسافت) و پشتیبانی مناسب از ماوس و صفحه کلید.

اگرچه کاربران به خوبی با مک بوک ها آَشنا هستند و بسیار آن ها را دوست دارند، اما پیشرفت هایی که در طول یک دهه گذشته در پلتفرم های موبایل اپل صورت گرفته، بسیار چشم گیر بوده است. هم چنین با توجه به پیشرفت هایی که در آیپد به چشم می خورد (از جمله ویژگی های ProMotion و TrueTone که در نمایشگر این دستگاه گنجانده شده است) به زودی شاهد فروش چشمگیر این تبلت در بازار خواهیم بود.

البته هنوز هم برخی از کاربران به یک دستگاه قوی تر، انعطاف پذیرتر و سیستم عاملی تواناتر نیازمند هستند و این خواسته ها تنها با کامپیوترهای گران قیمت iMac (که اخیرا iMac Pro معرفی شده است) و حتی کامپیوترهای مک بوک پرو برآورده خواهند شد.

اما از طرف دیگر برای بسیاری از کاربران که تنها به یک مرورگر، یوتیوب یا چک کردن ایمیل خود و امثال آن احتیاج دارند یک آیپد می تواند انتخاب نخست برای آن ها باشد. زیرا با این انتخاب علاوه بر این که نیازهای اولیه و روزمره خود را برطرف می سازند، می توانند در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنند. زیرا همان طور که می دانید قیمت یک آیپد به مراتب کمتر از مک بوک ها است. حتی با در نظر گرفتن مدل پایه آیپد که زیر ۸۰۰ پوند است و یک صفحه کلید ۱۷۹ پوندی باز هم قیمت آن به ارزان ترین مک بوک یا یک مدل قدیمی Air که قیمت ۹۴۹ پوندی دارد، نمی رسد. یک مک بوک ۱۲ اینچی و هم چنین یک مک بوک پرو ۱۳ اینچی که فاقد Touchbar است هم اکنون ۱۲۴۹ پوند قیمت دارند. شما می توانید تمام این هزینه های اضافی را صرف خرید یک صفحه کلید بهتر مانند کیبوردهای Logitech، یا قلم (Pencil) شرکت اپل، که یک ابزار بسیار کارآمد در iOS 11 است، کنید.

کافی است به این موضوع فکر کنید که با ۹۸۹ پوند (۴۰ پوند بیشتر از قیمت پایه مدل Air) می توانید صاحب یک آیپد ۱۲٫۹ اینچی با حافظه داخلی ۵۲۶ گیگابایتی (برخلاف حافظه ۱۲۸ گیگابایتی مدل Air) شوید که دارای ویژگی ۴G است. (ویژگی که در هیچ یک از کامپیوترهای مک وجود ندارد.)

نتیجه گیری

واضح است که آیپد هنوز اندکی طول می کشد تا در حد و اندازه های یک لپ تاپ ظاهر شود و هنوز برای بسیاری از کاربران یک دستگاه ایده‌ال و تمام عیار محسوب نمی شود. با این وجود برخی دیگر از کاربران ترجیح می دهند تا از مزایایی که iOS و سخت افزار آیپد برای آن ها به همراه می آورد استفاده کنند و امور روزمره خود را با آن انجام دهند.

اگر بخواهیم پشتیبانی بی نظیری را که توسعه دهندگان و خود شرکت اپل از iOS دارند، کنار بگذاریم، به هیچ عنوان نمی توانیم ویژگی هایی هم چون قیمت، قابلیت حمل و سخت افزار عالی آیپد را نادیده بگیریم.

هم چنین گذشت زمان می تواند باعث شود، اپلیکیشن های تخصصی که در حال حاضر برای کامپیوترهای مک وجود دارند، برای آیپد نیز عرضه شوند و این دستگاه را بیش از گذشته به یک تبلت قدرتمند تبدیل نمایند.

 

 

 

 

 

شفاف

کلید واژه ها :
ویندوز
دسته بندی :  کامپیوتر

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا