ثبت مشاور

چگونه افراد مسن را وارد دنیای اینترنتی کنیم

تاریخ : 1399.05.07
نویسنده : It Newspaper
نظرات : 0

اخبار آی تی : آی تی می تواند برای کسانی که آن را بلد نیستند و به آن عادت نکرده اند ، ترسناک ، کسل کننده و نگران کننده باشد . امروزه ، گروه بسیاری از افراد با دنیای اینترنت و یا آی تی ، آشنا هستند . این آشنایی ، یا به علت استفاده برای امور شخصی و در حد معمول است و یا در کار و حرفه ای خاص ، به اندازه نیاز ، بکار گرفته می شود . باید در نظر بگیریم که افرادی که الان مسن هستند و در زمان آنها ، تا دوره میانسالی ، از اینترنت و آی تی و کامپیوتر و از این قبیل تکنولوژی ها نبوده ، و یا در کشورهایی سکونت داشته اند که بهره کمی از تکنولوژی داشته اند ، الان و در عصر تکنولوژی و اینترنت ، چکاری باید انجام دهند تا از دنیای اینترنت عقب نباشند و همگام با آن پیش رفته و امورات زندگی خود را بدون نیاز به سایرین ، اداره کنند . 

 

آموزش آی تی به افراد مسن و سالخورده

 

پرداخت قبوض ، نامه های مهم و غیر مهم ، اخبار ، حساب های بانکی و غیر بانکی ، حقوق ، درآمد ، کسب و کار و .... همه به نوعی نیازمند اینترنت و فناوری اطلاعات و تکنولوژی های روز هستند . 

ایمیل ، صفحات اجتماعی ، تلگرام ، اینستاگرام ، واتساپ ، پیام رسان های داخلی و خارجی و ...  همه ضروری شده اند و جدا از پر کردن اوقات افراد ، برای تامین هزینه زندگی نیز استفاده می شوند . اگر از این نسل و دنیا عقب باشیم ، مطمئنا ، به اهداف خود ، دیر تر خواهیم رسید . 

افراد مسن نیز با استفاده از اینترنت ، میتوانند نیاز های خود را برطرف کرده و با دوستان و اقوام و فرزندان خود ، بدون اینکه به زحمت بیفتند ، ارتباط داشته باشند . 

خرید های اینترنتی از فروشگاه ها ، نیاز حرکتی برخی افراد را که اندام حرکتی آنها دچار آسیب و یا اختلال شده را رفع کرده و با یک سفارش از طریق اینترنت ، به سهولت ، کالا و اجناس مورد نظر خود را انتخاب و درب منزل و محل کار و ... تحویل می گیرند. 

امورات بانکی را بدون نیاز به حضور در بانک ، انجام می دهند و از حال فرزندان و دوستان و اقوام دور و نزدیک ، باخبر می شوند و میتوانند بصورت تصویری و زنده ، با آنها ارتباط داشته باشند .

همین امر ، موجب می شود تا احساس تنهایی آنها مرتفع شود و خود را فردی دست و پاگیر و منزوی و دور افتاده از فرزند و اقوام ندانند و احساس شادی و لذت از زندگی را به گونه ای دیگر ، تجربه کنند .

 

روش هایی که پیشنهاد می کنیم ، می توانند به افراد مسن و سالخورده کمک کنند تا از دنیای تکنولوژی و اینترنت

 

دور نمانند و از ادامه زندگی در این دوران ، لذت ببرند .

 

 

ابتدایی ترین چیزها را به افراد مسن یاد بدهیم

 

از ابتدا شروع کنید . کم و زیاد کردن صدا ، تنظیمات مانند بزرگ و کوچک کردن حروف ، ارسال و دریافت پیامک ها ، پیام های تلگرام ، واتساپ ، اینستاگرام و ... را یاد بدهیم و از برنامه های بدون فیلتر شروع کرده و کم کم پیشرفته های مورد نیاز را آموزش بدهیم .

 

 

صفحات لمسی ، بهترین برای افراد مسن هستند 

 

رایانه ها ، چه قدیمی باشند و چه جدید و یا لپ تاپ ، کسل کننده و گیج کننده خواهند بود . با فشار دکمه ای ، ممکناست تمام سیستم به هم بریزد و ... چاره چیست ؟ 

تبلت ها با صفحات نمایشی بزرگ یا گوشی های لمسی ، بهترین گزینه برای این افراد هستند . قابلیت حمل و نقل راحت ، عدم نیاز به سیم و اتصالات دست و پاگیر و کاهش اضطراب ، از مزایای این دستگاه ها هستند .

 

 

لمس صفحات ، مشکل ساز نباید باشد 

 

میانگین زمان پاسخگویی در سیستم های لمسی مانند اپل ، 0.7 ثانیه است و یک فرد مسن ، با انگشت هایی لرزان ، بالاتر از 1 ثانیه است . پس اگر امکان دارد ، برخی برنامه هایی که مشکل ساز هستند را ، در گوشی ها ، قفل کنید و برنامههای اصلی را به صفحه اول گوشی یا تبلت منتقل کنید تا کمتر دچار مشکل شوند .

 

 

جستجوگر صوتی برای افراد مسن 

 

افراد مسن ، برای مطالعه کتاب و مقالات ، می توانند از جستجو گرهای صوتی استفاده کنند . این بخش را در تبلت یا موبایل لمسی ، به آنها یاد دهید و به مرور ، روش نگارش موضوع مورد جستجو را به آنها بیاموزید .

 

 

رایگان بودن محتواها ، میتواند گیج کننده باشد 

 

افراد مسن ، اغلب تصور میکنند که با هر جستجو یا مطالعه و استفاده از برنامه ها و رسانه ها ، بایستی مبلغ و هزینه ای جداگانه پرداخت کنند . به آنها توضیح دهید که اطلاعات اینترنتی رایگان هستند و اگر درخواست هزینه کنند ، نباید بدون کسب اطلاعات ، مشخصات کارت و مشخصات فردی را وارد کنند .

 

 

عمر باتری ، یک نگرانی عمده 

 

افراد مسن ، گاهی برای اینکه از شارژ کردن باتری و یا اتمام آن نگران هستند ، گوشی ها را خاموش میکنند تا باتری ، دیر تر تمام شده و نیاز به شارژ داشته باشد . به آنها بگویید که با این کار ، ارتباط ها و تماس های مهم را از دست خواهند داد . برای حل این مساله ، در صورت امکان ، یک پاور بانک در اختیارشان بگذارید و یا یاداوری کنید که در ساعتی از روز ، یا شب ها تا صبح ، گوشی را برای شارژ شدن باتری ، به شارژر متصل نمایند تا اضطراب آنها از بین رود .

 

 

ترس از پرسیدن سوالات

 

افراد مسن ، از ایجاد مزاحمت برای شما ، نگران هستند . ممکن است سوالاتشان را از شما نپرسند . خودتان از آنها سوال کنید و با روی خوش ، پاسخ آنها را بدهید . درک کنید که دیرتر یاد خواهند گرفت . بر اساس شرایط و سطح یادگیری آنها ، دستگاه را برنامه ریزی کنید .

دکمه برگشت به عقب یا صفحه اصلی را به آنها یاد بدهید تا اگر زمانی گیج شدند یا مسیری را اشتباه انجام دادند ، با برگشت به عقب یا صفحه اصلی ، از شر آن خلاص شوند . قفل کردن برنامه های مهمتر ، میتواند عکس ها و پیام های مهم و ... آنها را محفوظ نگه دارد .

 

 

در نهایت 

 

من و شما هم که الان این متن را می خوانیم ، پیر و سالخورده خواهیم شد . نسل بعدی ، اطلاعاتی دارند که ما با

 

آنها غریبه خواهیم بود . بیایید حداقل یک فرد سالخورده و مسن یا حتی جوانتر که از نزدیکان شما یا حتی غریبه

 

هستند را با این دنیای جدید ، آشنا کنیم و آنها را با هر آنچه بلد هستیم ، آموزش دهیم تا آنها نیز خود را از دنیای

 

آی تی ، جدا نبینند و مطابق با سن و نیازهایشان ، از اوقات زندگی خود ، با آگاهی کامل ، لذت ببرند و سود جویان

 

، از عدم آگاهی آنان ، سو استفاده نکنند .

 

این موارد را به فرزندان خود نیز بیاموزید .

 

 

 

دسته بندی :  اینترنت

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا