ثبت مشاور

حافظه های کش جدید برای افزایش سرعت سی پی یوها

تاریخ : 1396.04.20
نویسنده : It Newspaper
نظرات : 0

اخبار آی تی : برای چند دهه است که تراشه های پردازشگر (CPU) از حافظه هایی با نام Cache بهره می برند که حافظه نهان نیز خوانده می شود. حافظه های کش در ظرفیت های مختلف و با توجه به معماری و کارایی پردازنده نصب می گردند.

 

 

کش

 

حافظه های کش سریع ترین نوع حافظه در دنیای سخت افزار هستند که امروزه در چند سطح مانند L1، L2 و L3 مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین پردازنده هایی که دارای پردازنده گرافیکی مجتمع هستند نیز دارای یک سطح اضافی با نام L4 هستند. در یک توضیح کوتاه می توان حافظه های کش را بدین گونه توضیح داد: حافظه های کش دستورات تکراری و پر مصرف را که در تعداد زیاد فراخوانی می شوند را در خود ذخیره می نماید. بدین ترتیب با درخواست این فایل ها از سیستم، CPU منتظر ارائه درخواست به حافظه رم (RAM) نمانده و مستقیما به آنها دسترسی خواهد داشت. حافظه های Cache همچنین نسبتا گران قیمت هستند.

دانشمندان و متخصصان دانشگاه آمریکایی MIT، نوعی حافظه کش جدید را ابداع کرده اند که به نسبت کش های امروزی، بسیار کارآمد تر خواهد بود. حافظه ابداع شده از سوی متخصصان هوش مصنوعی و کامپیوتر MIT با نام Jenga شناخته می شود. Jenga دسترسی به حافظه Cache را مجددا برنامه ریزی کرده و سلسله مراتب ذخیره سازی اطلاعات بر روی آن را با توجه به نیازهایی خاص، تعیین می کند. این محققان از یک پردازنده با 36 هسته منطقی در این آزمایش استفاده کرده اند که سرعت پردازش های آن با استفاده از کش هایی با الگوی Jenga بین 20 الی 30 درصد افزایش یافته است. همچنین این حافظه مصرف انرژی را 30 الی 85 درصد کاهش داده است. در 10 سال گذشته پیشرفت چیپ های پردازشی از طریق افزایش هسته و کاهش لیتوگرافی صورت گرفته است؛ اما این برای اولین بار است که به وسیله یک تغییر و ارتقاء در بخشی دیگر، می توان پرفورمنس پردازنده ها را افزایش داد.

 

 

 

 

مجله سخت افزار

کلید واژه ها :
هارد دیسک
دسته بندی :  کامپیوتر

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا